D nädal | Daisy, 02.-08.oktoober

Oktoobri esimene nädal oli minu jaoks tavaline koolinädal Šveitsi ülikoolis ETH Zürich. Treeningute poolest oli tegu kerge koormusega nädalaga, et nädalavahetusel algavaks mäestikulaagriks korralikult välja puhata. Nädala sisse mahtusid ka kaks esimest mäestikulaagri päeva ning minu elu esimene sügisene suusatamine liustikul.

02.10 | Grindelwald, Zürich, Uster (Šveits)

• Magasin üsna halvasti ja juba alates kella 5.30st olin poolärkvel. Üles pidin tõusma aga kell 6.30, et asjad kokku pakkida ja Zürichi poole reisida. Olin nimelt Grindelwaldis, kus toimusid nädalavahetusel orienteerumise MK etapid.  Selleks, et Zürichis hommikusse loengusse jõuda, pidin Grindelwaldist varakult lahkuma.
  • 7.15 sõin kiire hommikusöögi ja kiirustasin rongijaama. Grindelwald-Interlaken-Bern-Zürich. Tore, et mul Šveitsi ühistranspordi piiramatus mahus kasutamise leping on (mille eest ma muidugi ka igakuiselt hingehinda maksan), kuna see 2,5-tunnine rongisõit maksaks muidu 80 CHF (u 70EUR).
  • Zürichi jõudsin umbes poole 11 paiku. Ilm oli sombune ja enesetunne päris väsinud. Jalutasin ülikooli juurde, lukustasin enda kotid spordiklubi kappi ja liikusin loengusse.
  • DCIM101GOPRO
    ETH Zürichi peahoone
  • Esimene loeng (10-12): Food and Consumer Behaviour. Kuna jõudsin Zürichisse pärast kümmet, siis  loengu alguseks ma kohale ei jõudnudki. ETHs on loengute osas tavaliselt kasutusel natuke teistsugune süsteem kui Tartus – kui Tartus kestab kella kümnene loeng tavaliselt kell 10.15-11.45, siis siin kell 10.15-11.00 ja 11.15-12.00 ehk kahetunnise loengu vahele jääb 15-minutiline paus. Seega liitusin ma loenguga pärast pausi, kell 11.15. Loengu teemaks oli laias laastus see, kas ja millisel määral sõltuvad inimeste toitumisharjumused ja -valikud toidu tervislikkusest, keskkonnasõbralikkusest või näiteks turundusest.
  • Kell 12-13 ETHs loenguid ei toimu, kuna sel ajal on lõunapaus. Tavaliselt võtan ma alati lõunasöögi karbiga kaasa, kuid täna mul seda ilmselgelt ei olnud. Läksin koos kahe Hollandi tüdrukuga ülikooli sööklasse, kust saab Šveitsi mõttes väga normaalse hinnaga lõunat. Kuna lõunapaus on päris pikk (75min), siis on tore seda kellegagi koos veeta.
  • Teine loeng (13-15): Public Health Concepts, mis on selle semestri üks TOP3 lemmikainetest. Ehkki ma olen ka Eestis väga sarnase aine juba läbinud, siis on ikkagi tore infot üle korrata ja kuulata huvitavaid näiteid Šveitsi kohta. Aine teeb huvitavaks just õppejõud, kes on omamoodi huvitav ja annab ainet väga meeldejäävalt.
  • Pärast kooli liikusin koju. Kuna jäin ühe minutiga rongist maha, siis jõudsin koju alles veidi pärast nelja. Treeningute mõttes on see nädal kerge treeningnädal, et laupäeval algavaks liustikulaagriks korralikult välja puhata. Mõtlesin, et kui end vähegi normaalselt tunnen, siis käin lühikesel pooletunnisel jooksuotsal, aga koju jõudes olin päris väsinud ja tundsin unepuudust. Seega sai tänasest puhkepäev, mis pole ka paha, kuna nädalavahetus oli päris raske ja väsitav.
  • Kodus logelesin esmalt niisama, siis hakkasin homseks biostatistika aineks kodutööd tegema. Harjutused olid päris toredad ja mitte väga rasked, nii et tegin kodutööd hea meelega.
  • Umbes kella 6 paiku sõin koos Gioni õe perega õhtusööki ja pärast seda vaatasin ühe How to get away with a murder seriaali osa.
  • Enne magamaminekut suhtlesin arvuti teel isa Rauliga ja seejärel hakkasin Soome lumelaagri jaoks lennupileteid otsima. Kui eestlasena olen ma harjunud, et reis Soome on üsna soodne, siis Šveitsist tulles see nii pole. Jamasin lennupiletite otsimise ja klapitamisega nii kaua, et magama sain alles 23 paiku.

03.10 | Zürich, Uster (Šveits)

• Äratus kell 7.25, hommikusöök, lõunasöögi kaasa pakkimine, enda korda seadmine, kell 8.22 toast välja astumine, et 8.24 bussile jõuda. Tavaliselt sõidan ma kooli bussi, rongi ja trammiga ning kooli minek võtab aega keskmiselt 45 minutit. Minu jaoks on see päris harjumatu, kuna olen pea terve elu koolist umbes 10minutilise jalutuskäigu kaugusel elanud.
  • Esimene loeng: Applied Biostatistics, mis kestab kokku 3 tundi: 9-12. Loengu teemaks oli diagnostilised testid ja ROC-kõverate analüüs. Esmalt toimus loenguosa, seejärel praktikum, kus harjutasime statistikaprogrammi R kasutamist. Kuna mina olen varem vaid Stataga kokku puutunud, siis on see programm natuke võõras, kuid üldiselt on statistika täitsa tore.
  • Kuna ükski teine vahetusõpilane seda ainet ei võta, siis veetsin lõunapausi üksi – sõin kaasa võetud lõunat, tegelesin arvutis mõningate asjadega, ostsin kohvi ning lihtsalt olin.
  • Päeva teine loeng toimus kell 13-15: Human Factors, mis kujutab endast põhimõtteliselt ergonoomika ainet. Minu jaoks on see vist selle semestri kõige… igavam (?) aine, kuid õppejõud on tore ja silmnähtavalt ise enda uurimisvaldkonnast väga huvitatud.
  • Kohe pärast loengut suundusin ülikooli spordiklubisse, et sealset jõusaali kasutada. Tavaliselt käin ma enne jõusaali minekut väljas jooksmas, kuid kahjuks asub ülikool keset linna ning tingimused jooksmiseks on siin väga kehvad. Seega pidin leppima jooksulindiga.
  • I treening – tavaliselt ma üle kümne minuti jooksulindil olla ei suuda, täna pingutasin aga kokku 15 minutit rahulikku sörki. Seejärel jõusaalis 1h 15min jõutreeningut, keskendudes suusatamises oluliste lihasteltreenimisele.
  • Pärast treeningut kiirustasin koju, kuna olin vaatamata treeningjärgsele snäkile päris näljane ja ka väsinud. Koju jõudsin kella 6 paiku, sõin õhtusöögi, puhkasin enda toas ja vaatasin seriaali.
  • Enne magamaminekut lugesin veel homse loengu jaoks kaks lühikest teadusartiklit läbi.

04.10 | Zürich, Uster (Šveits)

• Äratus kell 6.25, hommikusöök ja muud hommikused toimetused. Päris raske oli nii vara ärgata, aga kuna kolmapäeval ja neljapäeval algab kool kell 8.15, siis pean juba kell 7.24 bussi istuma.
  • Kell 8 algavate loengute puhul polegi kõige hullem varajane ärkamine, vaid hoopis see, et ühistransport on sel kellaajal täiesti umbes. Zürichisse sõitvas rongis ei tasu istekoha leidmisele mõeldagi ning tramm, mis ETH suunas liigub on tavaliselt nii täis, et inimesed peavad kõhu sisse tõmbama, et trammiuksed kinni läheks. Inimestest pungil sõidukites pole just kõige mõnusam viis 45 minutit veeta, eriti kui iga kolmas inimene pidevalt köhib, aevastab või nina nuuskab.
  • Esimene loeng: Nutritional Aspects of Food Composition and Processing. Loengus rääkisime peamiselt sellest, kuidas toidu töötlemine selle toiteväärtust muudab ning kuumutatud ja toore toidu erinevustest.
  • Kolmapäev on kooli mõttes mu lemmikpäev, kuna loengud toimuvad kompaktselt ning pole vaja pikalt linnas passida. Kell 10 algas päeva teine loeng: Epidemiology and Prevention¸mis on väga sarnane rahvatervishoiu ainele ning seda annab ka sama õppejõud. Loengu esimeses pooles rääkis õppejõud enda tööst vähiregistri ja -epidemioloogia instituudi direktorina ning pisut ka vähistatistikast Šveitsis. Loengu teises pooles vaatasime epidemioloogia-alast filmi.
  • Kell 12 oli minu jaoks koolipäev läbi ja liikusin koju. Rongijaamas käisin veel poest läbi ja ostsin liustikulaagrisse minekuks natuke toidupoolist.
  • Kodus sõin esmalt lõunasööki ning seejärel töötasin pisut arvuti taga – saatsin erinevaid meile, organiseerisin ülikooliga seotud faile ja maksin arveid. Printisin välja ka liustikulaagri treeningplaani, pesin pesu ja koristasin tuba. Seejärel tegin liustikulaagri jaoks valmis energiapallid, mida on hea treeningjärgseks taastumiseks haarata – purustasin blendris datlid, kuivatatud ploomid, mandlid, india pähklid, natuke kookosõli ja kaerahelbed, vormisin pallideks ja pakkisin fooliumi sisse. Mmmmm!
  • Kella poole viie paiku läksin rullsuusatama. Mul veab, et Usteris elan, kuna siin on ümber järve kulgev ca 20 kilomeetri pikkune rulluisu- ja rattatee, kus ma saan väga edukalt treenida. Mõnes kohas peab küll autoteed ületama, kuid üldiselt on tingimused head. Plaanis oli teha rahulik 90-minutiline treening, mille sees ka pool tundi paaristõugetega sõitu. 20 minutit pärast kodust lahkumist juhtus see, et üks väike kivi jäi teele ette ning blokeeris rulliratta. Järgmisel hetkel olin kõhuli. Oi ei! Eelmisel aastal peaaegu samal ajal kukkusin ma ka rullidega ning vigastasin põlve päris tõsiselt. Maas lamades olin ma päris hirmul, kuna kartsin, et äkki on asi taas sama hull – kukkusin ju päris tugevalt. ÕNNEKS (!) kukkusin vaid püksid katki ja põlve veriseks. Toibusin seal rullirajal mõnda aega ja tegin kindlaks, et midagi tõsist ei tohiks vist olla. Otsustasin treeningut jätkata ning kuigi põlv kipitas ja valutas terve treeningu, siis õnneks polnud probleemi edasi sõita.
  • Kodus käisin pesemas, sõin õhtusööki ja puhkasin. Magama läksin üsna varakult, kella kümne paiku. Põlv valutas, oli pisut paistes ja verine, aga õnneks ei midagi hullemat!
DCIM101GOPRO
Rullsuusatamine ümber Greifensee

05.10 | Zürich, Uster (Šveits)

• Äratus taas kell 6.25, taas samad hommikutoimetused ja kell 7.24 bussile.
  • Esimene loeng: Dietary Etiologies of Chronic Disease. Loengu teemaks oli mikrotoitainete defitsiidi olulisus rahvatervise seisukohast. Õppejõud rääkis väga põhjalikult sellest, kuidas „peidetud nälg“ ehk näiteks joodi-, plii-, ja rauapuudus on omavahel seotud, milliseid tagajärgi see peamiselt arengumaades toob ning millised lahendused on siiani efektiivseteks osutunud. Täiega huvitav on see, et paljud selles loengus käsitletud uuringutest on ETH enda teadlaste poolt läbi viidud.
  • Kuna päeva teine loeng algab alles kell 13, oli mul kolm tundi vaba aega. Esmalt käisin ma spordiklubis, et enne laagrisse minekut veel viimane kerge trenn teha. Trenn oli lühike: tegin vaid 30 minutit jõutreeningut.
  • Seejärel sõin enda kaasa võetud lõunasöögi ning liikusin Zürichi kesklinna, et endale uued spordiliibukad osta. Eile kukkusin need ju katki ning kuna ma ei saanud siia Šveitsi kogu oma riidekappi kaasa võtta, on nüüdseks liibukatega üsna kehvad lood.
  • Teine loeng: Nutrition and Performance, mis on ka üks selle semestri lemmikaineid. Esiteks on õppejõud väga asjalik ja teiseks on loengu sisu minu enda jaoks väga huvitav ja vajalik. Kuigi ma arvan, et tean toitumise põhitõdesid ja sportlase toitumise eripärasid üsna kenasti, on see aine ikkagi TÄIEGA HUVITAV. Selle loengu teemaks oli võistlus-/treeningeelne toitumine ja sellekohaste teadusuuringutega tutvumine oli väga põnev.
  • Pärast kooli läksin koju. Sõin natuke, pakkisin laagrisse minekuks asju, puhkasin, suhtlesin Karini perega. Taas kord üsna rahulik õhtu.

06.10 | Uster, Siat (Šveits)

• Ärkasin kell 7. Pakkisin viimased asjad, sõin korraliku hommikusöögi ja kiirustasin bussile. 7.54 sõitis buss Usteri rongijaama, kust edasi liikusin marsruudil Uster-Pfäffikon-Chur-Ilanz-Siat. Kokku sõitsin ühesõnaga 5 erineva rongi/bussiga ja reis kestis kokku veidi alla kolme tunni.
  • Ilanzis sain kokku Gioniga ja enne Siati sõitu käisime läbi Ilanzi linnavalitsusest, kust sain lõpuks endale kehtiva elamisloa. Seejärel käisime veel poest läbi ning sõitsime bussiga ca 700m kõrgemale – Siati.
  • Siatis olime 12 paiku, mis tähendab, et aeg oli lõunasöögiks. Sõime suppi ja Gioni tehtud ülinämmat leiba. Pärast söömist tundsin ennast päris väsinult, mistõttu viskasin ennast diivanile pikali ja olin arvutis. Kui Gion kella 3 paiku trenni läks, hakkasin Šveitsi suusa-o koondise laagri testsõitude aegasid arvutisse trükkima. Treeningplaanis oli täna puhkepäev ning mingil põhjusel tundsin end meeletult väsinuna. Kartsin pisut, et hakkan haigeks jääma, kuna muud põhjust ma sellele suurele väsimusele anda ei osanud. Olin sel nädalal treeninguid rahulikult võtnud ning püüdnud palju puhata. Haigeks jäämine oleks aga tähendanud seda, et liustikulaager jääb ära… Viimane asi, mida ma sel hetkel soovisin. Seega lasin enda kehal rahulikult puhata ning lootsin, et tunnen ennast homme terve ja värskena.
  • Õhtul vaatasime Gioniga Netflixist mingeid suvalisi How I met your mother osasid, sõime õhtusöögiks pastat kastanitega (mmmmm!) ja läksime üsna varakult magama.

07.10 | Siat (Šveits), Val Senales (Itaalia)

• Ärkasime Gioniga kell 7. Hommikusöök, viimaste asjade pakkimine, lõunasöögi pakkimine ja koristamine.
  • Busside ja rongidega Siat-Ilanz-Chur-Landquart. Seal ootasid meid juba ees teised Šveitsi koondise liikmed, kellega alustasime sõitu Itaalia suunas. Vaated olid sõidu ajal imetlusväärsed – päikesepaisteline ilm, rohelised aasad, kollakas-punaste lehtedega puud ning lumised tipud. Kohati läks juba u 1300hm peal maastik lumiseks – nii ilus!
  • Väga palju ma aga sõidust ei mäleta, kuna tukkusin bussi tagaistmel enamus aja. Tundsin end ka täna hommikul veel väsinult, kuid õnneks mitte haigelt.
  • Kohale jõudsime umbes poole nelja paiku. Kohe pärast tubadesse paigutamist vahetasime riided ning läksime laagri esimesse trenni.
  • I treening – kepikõnd/matk hotelli ümbruses. Kuna meie hotell asub 2000m kõrgusel merepinnast, siis oli tõesti tegu pigem kepikõnni kui jooksu või suusaimitatsiooniga. Mina võtsin üüüüliaeglase tempo, kuna mu treeningpulss on siin keskmäestikus tavalisest kõrgem ning tahtsin kindel olla, et endale esimese treeninguga liiga ei tee. Samal ajal ja samas kohas treenivad ka Eesti laskesuusakoondise mehed, kes samuti keppidega mäkke matkasid. Kohtasin ka neid ning 1.40h treening (ca 500 tõusumeetriga) läks üsna kiirelt.
  • Kell pool kaheksa oli aeg õhtusöögiks. Elame kolmetärnihotellis, kus pakutakse ehtsat Itaalia toitu: pastat, pastat ja pastat. ? Salatit ja suppi ja kolme sorti magustoitu ka, aga pasta ei puudu menüüst küll mitte kunagi. Valik oli väga rikkalik ja uhke ning nälga me siin laagris küll ei jää.
  • Pärast õhtusööki toimus väike tiimikoosolek, kus tutvustati homse päeva ajakava ning eesmärke. Seejärel oli juba aeg magama minna, et esimeseks korralikuks treeningpäevaks välja puhata.

08.10 | Val Senales (Itaalia)

• Äratus kell 7. Mõõtsin pulssi, mis märgatavalt kõrgem kui merepinnal elades. Enesetunne oli aga päris hea ja reedele sarnasest väsimusest polnud küll enam märku.
  • Kell 7.15 kogunesime hommikuvõimlemiseks, mis kujutas endast kerget jooksu ja paari jõuharjutust. Mina olen see inimene, kes võtab rahulikud treeningud hästi rahulikult ja madala pulsiga, mis šveitslastega treenides tähendab seda, et jooksen/suusatan tavaliselt grupi tagaotsas (või teistest pikalt maas, eriti kui treening sisaldab pikki tõuse :D).
  • 7.45 paiku sõime hommikusööki, mille valik polnud küll nii rikkalik kui õhtul, aga ikkagi üsna korralik.
  • Kohe pärast hommikusööki pidime riietuma ja asju pakkima, et liustikule suunduda. Suusatama minekuks peab varuma vähemalt pool tundi, kuna tõstukitega sõit võtab oma aja.
  • DCIM101GOPRO
    Pildilt on näha kui pikad järjekorrad tõstukite juures olid. Õnneks oli nii vaid pühapäeval.

Ülessõitva gondli juures oli ülipikk järjekord, kuna pühapäeval olid paljud lapsed ja noored (mäe)suusatama tulnud. Õnneks on riigi esinduskoondisesse kuuluvatel sportlastel eraldi sissepääs, mis hoidis minu jaoks kokku umbes tunnikese järjekorras ootamise aega.

• Siin liustikul sõidame me esmalt suure ja inimesi täis topitud gondliga 1200m võrra üles (2000 -> 3200m), kuni jõuame mäesuusanõlva tippu. Kuna murdmaasuusarada asub ca 200m allpool, tuleb sinna teise tõstukiga sõita. See oli aga päeva kõige jubedam hetk, kuna tegu on lahtise tõstukiga nagu mägedes ikka tavaks. Kõrgust ma ei karda, aga jube oli sõit seetõttu, et ma lihtsalt kartsin terve aja, et mu suusad või kepid või seljakott kukub alla. Kuna me sõitsime üle suurte kivide ja kaljude, siis poleks ma neid tervena küll enam tagasi saanud. Õnneks jõudsin ma ilma ühtki suuska või keppi kaotamata alla ning sain suusatama hakata.
  • I treening – suusatamine liustikul, ca 1h 40min. Esimesed sammud olid naljakad! Ja pulss oli „laes“ juba niisama seistes. Ega 3000m kõrgusel suusatamine pole naljaasi! Tingimused olid aga seevastu väga mõnusad – lund oli palju ning rada oli üllatavalt kerge. 15km peale võtsin vaid 175 tõusumeetrit ning suurem osa rajast on tasane maa – ülimõnus, kuna nii on võimalik ka siin kõrgel reaalselt suusatada, mitte üksnes matkata. Esimesed pool tundi oli pulss päris kõrge, kuigi tempo oli madal ja enesetunne väga hea. Pärast poolt tundi läks ka pulss pisut madalamaks ning treening oli väga nauditav. Tempo on siin sõites muidugi palju madalam kui meretasapinnal suusatades.
DCIM101GOPRO
Esimene suusatamine!
  • Pärast treeningut vahetasin riided ning sõitsin tõstukiga tagasi üles (endiselt hirmus, aga nüüd leidsin suuskade hoidmise jaoks juba parema positsiooni!) ning suure gondliga tagasi alla. Hotelli, pesema, sööma.
  • Pärast lõunasööki oli vaid ca 2 tundi aega puhkamiseks. Kell 15.30 kogunesime juba teiseks treeninguks.
  • II treening – rullsuusatamine (uisk) sprintidega. Treeninguks sõitsime esmalt bussidega ca 30minutit hotellist eemale, 500m kõrgusel asuvasse linna, kus on asfalteeritud rattarada. Seal tegime esmalt 20minutilise soojenduse ning seejärel hakkasime ühes suures parklas lühikesi kiirendusi tegema. Kokku tegime 3×5 sprinti, kõik sprindid tegime paarilisega – nn mees-mehe võistlus. Vahepeal jagas treener ka mõtteid, millele tähelepanu pöörata. Iga seeria vahel sõitsime 10 minutit rahulikus tempos. Kokku tuli treeningu pikkus 1h 42min ning minu arust oli tegu päris mõnusa ning mitte eriti väsitava trenniga.
  • Hotelli jõudes oli aeg õhtusöögiks, tiimikoosolekuks ning seejärel juba magamaminekuks. Mõnus päev!